Każdy z nas przynajmniej raz w życiu widział na własne oczy ofertę handlową. Nie będę tłumaczyć czym jest taki dokument.
Chciałam natomiast skupić się na ofercie handlowej w transporcie morskim.
W swojej pracy zajmuję się organizowaniem transportów morskich głównie z Chin do Polski. Zanim zlecę taki transport, wcześniej robię tzw. konkurs ofert. Wysyłam zapytania do firm spedycyjnych, nie trzeba ich szukać, zgłaszają się sami w poszukiwaniu klientów, gromadzę sobie takie kontakty na potrzeby wycen.
Mam kilka sprawdzonych kontaktów, mam też świeże propozycje współpracy – do całej grupy tych firm wysyłam zapytanie np.:
- 1 kontener 40 HQ (czyli kontener wyższy o 30 cm od standardowej 40-stki, przeznaczony dla towarów ponadgabarytowych)
- na warunkach FOB Shanghai (FOB – jest to Incoterms z grupy F, oznacza że załadowca dostarcza towar do portu, w tym przypadku Shanghaiu, na swój koszt, natomiast ja ponoszę koszty transportu z portu pod drzwi swojej firmy).
I tutaj wchodzi do gry firma spedycyjna, którą wybiorę spośród przysłanych ofert.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze oferty dotyczącej wyceny frachtu:
- wyceny podawane są w kilku walutach , najczęściej USD, EUR i PLN
- opłata za fracht – podawana w USD
- opłata agencyjna – coś w rodzaju „opieki” nad statkiem – w USD
- THC (Terminal Handling Charge) – dotyczy opłat za załadunek i rozładunek kontenera w porcie – wycena w EUR – UWAGA może być podana za kontener lub za
- ISPS (International Ship & Port Facility Security fee) – opłata dotycząca podniesienia ogólnego poziomu bezpieczeństwa w portach – wyceniana w EUR
- DOC FEE (Opłata dokumentacyjna) – pokrywa koszty administracyjne – podawana w EUR
Można przyjąć, że opłaty w USD nalicza armator, czyli właściciel statku; opłaty w EUR – naliczane są przez sam port, natomiast w PLN otrzymamy fakturę np. za odprawę celną – jeżeli jest realizowana przez spedycję i za transport kołowy kontenera.
Oczywiście nie są to jedyne opłaty. Mogą być różne w zależności od portu czy kraju z jakiego płynie kontener. Zależą również od armatora, który obsługuje dany fracht. Inne opłaty będą w porcie w Gdańsku, inne w Hamburgu , a jeszcze inne w Amsterdamie.
Należy też zwrócić uwagę, czy opłaty podawane są per kontener czy per BL (Bill of Lading – morski list przewozowy). Może być tak, że na jednym BL będziemy transportować kilka kontenerów – wówczas porównując oferty jeden spedytor poda nam niższą stawkę za DOC FEE per kontener a drugi wyższą ale per BL – w łącznym podsumowaniu pozornie tańsza oferta może okazać się droższa.
1 comment
[…] W transporcie morskim mamy do czynienia z różnego typu opłatami, o czym pisałam we wpisie http://www.pracownialogistyka.pl/index.php/2020/03/17/oferta-handlowa-na-fracht/ […]