Jak sądzicie – czy te pojęcia się łączą, są względem siebie niezależne?
Jak marketing oddziałuje na logistykę?
Czy może odwrotnie?
Zanim odpowiem na to pytanie, chciałabym zwrócić Waszą uwagę na cykl realizacji zamówienia tzw. LEAD TIME
-> jest to czas jaki upływa od momentu złożenia zamówienia przez Klienta do momentu faktycznego dostarczenia towaru/usługi w stanie zgodnym z zamówieniem.
Standardowy i bardzo poglądowy wykres obrazujący taki cykl zamieszczam poniżej.
Oczywiście czas realizacji jest różny w zależności od rodzaju towaru. Od tego czy jest on na zamówienie, czy jest dostępny od ręki itd. itd.

Realizacja zamówienia nie odbędzie się bez obsługi klienta. Aby ta obsługa przebiegłą sprawnie, nie powinna odbiegać od pewnych standardów:

Wróćmy zatem do marketingu vs logistyka
Do niedawna logistyka i marketing traktowane były jako dwa odrębne światy.
Stereotypowe myślenie:

Jednak mądrzejsi tego świata , po latach badań 🙂 uznali , że należy zintegrować ze sobą obie te dziedziny.
Dlaczego tak uznali ?
- Wzrost stopnia zróżnicowania rynku (produkty, klienci, kanały dystrybucji)
- Nasilająca się konkurencja w zakresie jakości obsługi klienta
- Skrócenie czasu życia produktu
- Tendencje konsolidacyjne
- Integracja procesów gospodarczych oraz procesów decyzyjnych
- Rozwój nowych technologii
- Wzrost innowacyjności
- Integracja i globalizacja rynków
Integracja logistyki i marketingu graficznie przedstawia się następująco

Jeśli macie jakieś przykłady na taka integrację – bardzo chętnie poczytam o Waszych doświadczeniach w komentarzach.