Łańcuch dostaw z ang. Supply Chain jest niczym innym jak drogą produktu/usługi między ogniwami łańcucha, czyli jak wspomniałam w poprzednim poście od nadawcy do odbiorcy, od producenta do klienta, od Dostawcy do Konsumenta.
Najprościej wyjaśnię to graficznie:

Dlaczego razem z towarem, obserwujemy przepływ również informacji i pieniądza ? Dodatkowo przepływ odbywa się w obie strony???
Głównym nurtem w przepływie jest oczywiście towar, ale czy może on wrócić od Konsumenta do Dostawcy – oczywiśćie, w procesie reklamacji, zwrotu (rezygnacja z zakupu) lub serwisu – odsyłamy w celu naprawy.
Informacja – jest to np. opis produktu, przekaz reklamowy, na podstawie którego dokonywany jest zakup. Przepływ zwrotny oznacza treść reklamacji, lub pozytywną opinię o produkcie, ocenę Dostawcy.
Na koniec pieniądze – zapłata za produkt, usługę. W jakim przypadku konsument otrzyma pieniądze od Dostawcy ? – podczas rozliczania się za zwrot – jak pewnie wiecie Konsumentowi przysługuje prawo do zwrotu zakupionego towaru najczęściej przez 14 dni od zakupu.
(więcej na temat zwrotu towaru pod linkiem: https://prawakonsumenta.uokik.gov.pl/zwrot-towaru/ )
Jakie funkcje mają poszczególne ogniwa łańcucha dostaw?
- Dostawcy – zaopatrują Producentów w surowce pochodzące ze źródeł naturalnych,
- Producenci – przy użyciu dostarczonych surowców wytwarzają produkty,
- Hurtownicy – dystrybuują produkty do podmiotów prowadzących sprzedaż detaliczną,
- Detaliści – sprzedają produkty ostatecznym klientom,
- Klienci – nabywają i konsumują produkty, zgodnie ze swoimi preferencjami.
A co jeśli jest kilka łańcuchów dostaw, sprzężonych ze sobą ? -> next time 🙂