Logistyka dystrybucji – kanał dystrybucyjny c.d.

20 kwiecień by admin

Logistyka dystrybucji – kanał dystrybucyjny c.d.

Przeanalizujmy dokładnie kanał dystrybucyjny a konkretnie ogniwa, które w nim występują a które są bardzo kluczowe, bez nich nie ma mowy o istnieniu kanału dystrybucyjnego.

Dla przypomnienia, w kanale oprócz podstawowych głównych ogniw czyli producenta i konsumenta, występują również:

Hurtownik – za Wikipedią – pośrednik kupujący od producentów duże ilości towaru, które odsprzedaje potem detalistom. Przejmuje on tytuł własności i nabywany towar fizycznie w posiadanie. Na ogół ustalana jest minimalna liczba lub ilość danego artykułu jakie może kupić klient hurtownika. Zarabia on na marży hurtowej.

Zakresy usług HURTOWNIKA:

  • organizacja i finansowanie procesu fizycznego przepływu
  •  przekazywanie należności
  •  ustalanie cen
  •  ponoszenie części ryzyka
  •  ubezpieczanie produktów
  •  promocja produktów i usług
  •  działalność szkoleniowa

Agent – a dokładnie i bardziej powszechne określenie czyli przedstawiciel handlowy, tutaj nie ma potrzeby opisywania kim jest PH

Zakres usług AGENTA:

  • nie przejmuje tytułu własności towaru
  • jego rola polega głównie na identyfikacji potencjalnych nabywców i pobieraniu za to stosownej prowizji

Wśród agentów możemy wyróżnić kilka grup:
agenci producentów; agenci ds. sprzedaży; agenci ds. zakupów; komisanci; agenci aukcyjni.

Detalista – osoba lub przedsiębiorstwo, które zajmuje się handlem jednostkowym. Odbierając towar od hurtownika, detalista odsprzedaje go z zyskiem klientowi ostatecznemu do niekomercyjnego użytku.

Podział detalistów ze względu na formę organizacyjno – prawną :

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *