Poprzednio opowiadałam o łańcuchu logistycznym, czyli potocznie drodze produktu od punktu A do B.
Kiedy jest więcej łańcuchów , mamy do czynienia z SIECIĄ LOGISTYCZNĄ
Łańcuch dostaw to, „sieć powiązanych i współzależnych organizacji, które działając na zasadzie wzajemnej współpracy wspólnie kontrolują, kierują i usprawniają przepływy rzeczowe i informacji od dostawców do ostatecznych użytkowników” – Martin Christopher

Istnieje kilka warunków, dzięki którym łańcuch czy też sieć oraz zachodzące w nich procesy są ze sobą zintegrowane:
- wszyscy uczestnicy łańcucha powinni mieć dostęp do danych dotyczących popytu, prognoz sprzedażowych, harmonogramów produkcji i zamówień – oczywiście mój dostawca nie musi znać planów jakie mają wytyczone handlowcy, należy rozwazie przekazywac takie informacje – kluczowe dla kluczowego ogniwa w łańcuchu
- poszczególne ogniwa łańcucha powinny wspólnie planować i realizować strategie logistyczne, ze szczegółowym uwzględnieniem roli każdego ogniwa
- uzgodnienie podziału ryzyka i ewentualnych korzyści wyikających z podejmowania wspólnych przedsięwzięć logistycznych
- wyeliminowanie praktyk przenoszenia kosztów utrzymywania zapasów pomiędzy ogniwami łańcucha
- kluczem integracji jest ustalenie koordynatora, czyli wskazanie, które ogniwo będzie głównym innicjatorem oraz kontrolującym podejmowane działania – prowadzi to do skutecznego wyeliminowania zdublowanych lub zbędnych działań w transporcie i magazynowaniu
Przeanalizujmy różnice pomiedzy zarządzaniem łańcuchem logistycznym w ramach jednego przedsiębiorstwa a w całym łańcuchu:
Zarządzanie zapasami
Indywidualnie w każdym ogniwie -> Wspólnie dla wszystkich ogniw
Kompleksowość kosztów logistycznych
Minimum w skali firmy -> Minimum w skali całego łańcucha
Czas współpracy
Krótkoterminowy -> Długoterminowy
Wymiana informacji
Ograniczona do transakcji -> Globalnie dla planowania i realizacji procesów
Kontakty między partnerami
Kontakt sprzedaży i zakupów do konkretnej transakcji -> Kontakt różnych sfer na różnych szczeblach zarządzania
Wspólne planowanie
W odniesieniu do konkretnych transakcji -> Nieustanne, ciągłe
Zgodność kultury przedsiębiorstwa
Nieistotna -> Ważna dla każdego przedsiębiorstwa
Kompetencje łańcucha dostaw
Nieistotne -> Ważne dla wspólnego planowania
Ryzyko i szanse
Indywidualna odpowiedzialność -> Długofalowo między przedsiębiorstwami
Przepływ informacji i towarów
Stosunkowo wolny -> szybko
Czy opisaną teorię obserwujecie w praktyce ? Czy łańcuch dostaw w Waszych firma wykazuje cechy choć minimalnego zintegrowania? A może są wdrożone procedury postępowania, dzięki którym cały proces przebiega spójnie i bez zakłóceń i nie ma potrzeby analizwania czegoś co dobrze działa.
Zadanie dla Was – wzorując się na schemacie sieci zamieszczonym powyżej – spróbujcie naszkicować podobny model na podstawie własnego lub dobrze znanego Wam przedsiębiorstwa – możecie dojść do bardzo ciekawych wniosków, które jeszcze lepiej wpłynął na integrację.