Jakie są cele działalności logistycznej ? Pierwsze odpowiedź jaka się nasuwa to zysk, jak w każdym przedsiębiorstwie. Ale logistyka ma szerokie funkcje i cele do zrealizowania. Ma być na czas, szybko i najlepiej tanio. Brzmi znajomo ?
Czy da się te 3 zależności spełnić w jednym czasie ?
Niestety nie, zawsze będzie brakowało tej jednej.
Jak będzie coś szybko i tanio – to jakość produktu będzie mniejsza
Jak będzie szybko i dobrze – to zapłacimy drożej
Jak będzie tanio i dobrze – czyli to czego chyba każdy oczekuje od usługi czy produktu – to niestety będzie trzeba na taki efekt poczekać dłużej.
W logistyce taka zasada trzech zobrazowana jest za pomocą tzw. Gwiazdy Mercedesa , która jest jedną z metod konkurowania łańcuchem dostaw – jest to metoda twarda.

Drugą metodą jest dla równowagi metoda miękka – czyli dbanie o wizerunek i obsługę klienta.
Możemy dodatkowo skupić się na kontroli procesów i radzić sobie z niepewnością branży, rynku, sytuacji firmy.
Zatem podsumowując -> celem działalności logistycznej jest zminimalizowanie kosztów fizycznej dystrybucji towarów odpowiednio jednak do żądanego poziomu usług z jednoczesnym zwiększeniem zysku przedsiębiorstwa dzięki poprawie jakości produktu logistycznego.
No dobrze a skąd będziemy wiedzieć czy stosowane metody dają efekt ? Przydałyby się jakiś narzędzia pomiaru. Zaproponuję wskaźniki i mierniki.
Na egzaminie z miernictwa, zdaje się że na 3 roku studiów, miałam pytanie czym się różni miernik od wskaźnika? Ojjj ciężki to był przedmiot a egzamin poprawiało wielu przez to jedno pytanie 🙂
Otóż wskaźnik jak z samej nazwy wynika wskazuje jakąś wartość, liczbę względną wyrażająca wzajemny stosunek pewnych wielkości statystycznych.
Natomiast miernik jest liczbą, która charakteryzuje pewne zjawisko, dając jego miarę, dzięki czemu możemy je porównać z innymi zjawiskami. Dokładniej jest kategorią ekonomiczną, która odzwierciedla zdarzenia i fakty z zakresu zarządzania/gospodarowania przedsiębiorstwem w jego otoczeniu.
Jak już wiemy jak ocenić poziom naszej konkurencyjności, czy wprowadzone metody dają efekt – to tak naprawdę po co nam to wiedzieć ? Wyróżniamy się na rynku, mamy dobre opinie klientów, jest ich co raz więcej – żyć nie umierać.
W jakim celu dokonujemy pomiaru procesów ?
Wyróżnić możemy 5 głównych celów:
- Zarządzanie operacyjne
- Identyfikacja tzw. „wąskich gardeł”
- Zarządzanie strategiczne i reengineering
- Wyznaczanie celów managerskich i systemów motywacyjnych
- Benchmarking
Pamiętajcie – aby pomiary były poprawnie przeprowadzone trzeba stosować się do kliku zasad :
Adekwatność
Aktualność
Istotność
Dokładność
Rozległość
Kompletność