Przeanalizujmy dokładnie kanał dystrybucyjny a konkretnie ogniwa, które w nim występują a które są bardzo kluczowe, bez nich nie ma mowy o istnieniu kanału dystrybucyjnego.
Dla przypomnienia, w kanale oprócz podstawowych głównych ogniw czyli producenta i konsumenta, występują również:
Hurtownik – za Wikipedią – pośrednik kupujący od producentów duże ilości towaru, które odsprzedaje potem detalistom. Przejmuje on tytuł własności i nabywany towar fizycznie w posiadanie. Na ogół ustalana jest minimalna liczba lub ilość danego artykułu jakie może kupić klient hurtownika. Zarabia on na marży hurtowej.
Zakresy usług HURTOWNIKA:
- organizacja i finansowanie procesu fizycznego przepływu
- przekazywanie należności
- ustalanie cen
- ponoszenie części ryzyka
- ubezpieczanie produktów
- promocja produktów i usług
- działalność szkoleniowa
Agent – a dokładnie i bardziej powszechne określenie czyli przedstawiciel handlowy, tutaj nie ma potrzeby opisywania kim jest PH
Zakres usług AGENTA:
- nie przejmuje tytułu własności towaru
- jego rola polega głównie na identyfikacji potencjalnych nabywców i pobieraniu za to stosownej prowizji
Wśród agentów możemy wyróżnić kilka grup:
agenci producentów; agenci ds. sprzedaży; agenci ds. zakupów; komisanci; agenci aukcyjni.
Detalista – osoba lub przedsiębiorstwo, które zajmuje się handlem jednostkowym. Odbierając towar od hurtownika, detalista odsprzedaje go z zyskiem klientowi ostatecznemu do niekomercyjnego użytku.
Podział detalistów ze względu na formę organizacyjno – prawną :
