Email:

kontakt@pracownialogistyka.pl

Telefon:

+48 503-664-226

Kto dostarczył mi paczkę ?

by admin

Do napisania dzisiejszego postu zainspirowała mnie dzisiejsza sytuacja związana z dostawą palety w transporcie drobnicowym.

Analizując temat uświadomiłam sobie, że osoby, które nie maja do czynienia z transportem bezpośrednio nie zdają sobie sprawy lub po prostu nie musza się nad tą kwestią zastanawiać. A mianowicie w jakiś sposób towar dociera do odbiorcy.

Wbrew pozorom nie chodzi tu tylko o kuriera i firmę kurierską..

Ale od początku:

Znalazłam na stronie sklepu internetowego , allegro, olx etc. interesujący produkt – klikam, kupione i co dalej ?

Osoby, które często dokonują takich zakupów wiedzą, że jest kilka metod dostawy, odbiór własny, dostawa kurierem po przedpłacie, za pobraniem.

Przed wszystkim występują dwa ogniwa NADAWCA  i ODBIORCA.

Chciałabym skupić się na tym, co dzieje się pomiędzy tymi głównymi ogniwami, a mianowicie na transporcie.

Rzadko ale zdarza się, że Nadawca np. producent lodówek jest w posiadaniu własnej floty aut dostawczych i jako usługę dodatkową oferuje dostawę zakupionego urządzenia bezpośrednio do klienta. Wówczas w procesie dostawy występują dwie strony : sprzedająca i kupująca.

Najczęściej jednak sprzedawcy, którzy handlują produktami w sieci posługują się podwykonawcą, mają podpisaną z nim umowę, i najczęściej są to usługi świadczone przez Pocztę Polską lub firmy kurierskie (DHLa, Fedexa, DPD , Inpostu, UPSa, GLSa) czy to do małych czy dużych przesyłek. Wówczas w dalszym ciągu stronami procesu zakupu jest strona kupująca i sprzedająca, ale pośredniczy pomiędzy nimi 3 firma, biorąca odpowiedzialność za przesyłkę z chwilą odebrania jej od Nadawcy.

Na rynku funkcjonuje jeszcze jeden sposób dostawy praktykowany podczas zakupów internetowych, a mianowicie wysyłka za pośrednictwem brokera kurierskiego.

Na czym to polega?

Firmy, które sprzedają dużo mniej niż typowe sklepy internetowe, prowadzą inną działalność nie związaną ze sprzedażą internetową lub są osobami prywatnymi, które ogłaszają jakiś produkt np. na portalu OLX, nie wykazują takiego wolumenu przesyłek aby móc podpisac umowę z firmą kueirską. Stawki przy transporcie 10 paczek miesięcznie a 1000 paczek miesięcznie różnią się diametralnie.

Dla takich firm/osób powstały biura brokerskie, które współpracują z firmami kurierskimi i świadczą usługi nadania dokumentów, paczek, palet również transportów nietypowych ponadgabarytowych (najbardziej znane: Sendit, Epaka.pl, Furgonetka). Z takim biurem nie podpisujemy umowy na świadczenie usług. Funkcjonują podobnie jak punkt poczty, z tym że niejednokrotnie z dużo szerszą ofertą.

Należy jednak pamiętać, że w procesie sprzedaży firmy uczestniczące w transporcie czy to bezpośrednio DHL czy broker kurierski , który korzysta z usługi DHLa, nie są stroną w procesie. Jedynie świadczą usługę przemieszczenia produktu między Nadawcą a Odbiorcą.

Przykład na podstawie dzisiejszej sytuacji, o której zaczęłam pisać na początku :

Odbiorca/klient otrzymał paletę z towarem. Jako konsument ma prawo zwrócić towar do Nadawcy bez podania przyczyny (oczywiście pod warunkiem, że sprzedawca jest firmą; sprzedaż na gruncie prywatnym to już gentelmeńska umowa). Ponieważ nie mógł skontaktować się z Nadawcą, zadzwonił pod adres podany na liście przewozowym – i tu się zatrzymajmy. Właśnie list przewozowy czy tez etykieta kurierska wskazuje na to, czy nadawca posłużył się firma kurierską czy wykupił usługę u brokera. Jeżeli na etykiecie dane nadawcy są takie jak na paragonie, fakturze wówczas nadanie przesyłki odbyło się bezpośrednio z siedziby nadawcy. W przypadku usługi brokera, adresem nadania który jest widoczny na liście przewozowym jest adres punktu kurierskiego.

Klienci chcący zwrócić przesyłkę, często błędnie sugerują się adresem na liście przewozowym i tam je odsyłają. Nie jest to problem dla brokera, prędzej czy później jest on w stanie zlokalizować prawidłowego odbiorcę takiej przesyłki. Jednak zdarza się, że jeżeli paczka była nadawana w punkcie z usługą pobrania, wówczas klient, który zwraca paczkę sądzi, że w ten sam sposób odzyska pieniądze za zwróconą rzecz i również korzysta z usługi pobrania. I tu może narazić się na koszty – brokerzy nie zakładają swoich środków na pokrycie pobrań za cudze paczki. W takiej sytuacji odmawiają przyjęcia, paczka wraca do klienta, który jest zmuszony opłacić transport w druga stronę.

MOJA RADA:

Przed zakupem upewnij się kto jest sprzedawcą firma czy osoba prywatna.

Każdy sprzedawca posiadający NIP, który wystawia paragon lub fakturę, ma procedurę zwrotu dostępną na stronie sklepu.

Jeżeli decydujesz się na zakup od osoby prywatnej – dopytaj co w przypadku gdy produkt nie będzie Ci odpowiadał. Czy jest możliwość zwrotu i na jakich zasadach. Zachowaj wszelką korespondencję ze sprzedawcą.

Dodatkowo pamiętajcie : firmy transportowe czy brokerskie nie zwrócą kosztów zakupu produktu – nie są stroną w procesie sprzedaży.

You may also like

Leave a Comment