Email:

kontakt@pracownialogistyka.pl

Telefon:

+48 503-664-226

Blank sailing – czym jest ?

by admin

Usługa spedycji/transportu drogą morską to działalność, która ma ściśle ustalony harmonogram, ze stałą rotacją portów oraz z konkretnymi terminami przybicia do każdego z nich.

Rozkład rejsów zawiera listę statków, które działają w tej usłudze, numer rejsu dla każdego zawinięcia, daty ETD (Estimated time of departure– szacowana data wypłynięcia statku) i ETA (Estimated time of arrival – szacowany termin wejścia statku do portu docelowego) oraz porty zawinięcia.

Z różnych powodów operator/armator (właściciel statku) może zdecydować o anulowaniu zawinięcia statku do określonego portu lub określonego regionu lub całej odnogi.

Kiedy tak się stanie, ten konkretny port / region / cała trasa będzie miała w dosłownym tłumaczeniu „puste żeglowanie”, czyli BLANK SAILING co oznacza po prostu, że przez ten tydzień, dwa tygodnie lub miesiąc (w zależności od częstotliwości rejsów) obszar ten nie będzie miał możliwości załadowania ani rozładowania statku – dany port będzie wyłączony z rozkładu jazdy.

Takie wyłączenia z reguły są ogłaszane w harmonogramie aby klienci , agenci, firmy spedycyjne mogli się na taką sytuację przygotować odpowiednio wcześniej.

Jest to normalna praktyka stosowana przez armatorów, jednak nie rozumiana przez użytkowników.

Jakie są przyczyny blank sailingów?

Konkretna trasa/rejs ma określoną liczbę dni w celu wykonania pełnego obrotu obejmującego wszystkie porty zawinięcia uwzględnione w harmonogramie. Każdy port ma określoną liczbę dni na operację rozładunku i załadunku. Harmonogram zostanie zrealizowany tylko w przypadku, gdy przewidziane okresy na poszczególnych etapach trasy zostaną prawidłowo zrealizowane (statek jest w odpowiednim miejscu i czasie zgodnie z planem).

Czasami statek może nie być w stanie dotrzymać określonej liczby dni z powodu:

-> opóźnień pogodowych,
-> strajków,
-> braku dostępności miejsc do cumowania w porcie itp.

W takich przypadkach, w celu zachowania ciągłości i spójności harmonogramu, niektóre porty na trasie mogą zostać pominięte.

Przykład:

Opóźnienie pogodowe spowodowało, że statek z opóźnieniem wpływa do portu X na swojej trasie, gdzie przymusowo cumuje dłużej niż było to zaplanowane. Spowodowało to 5-dniowe opóźnienie, którego nie można skorygować, ponieważ integralność harmonogramu musi zostać zachowana, a statek może potrzebować dotrzeć do głównego węzła przeładunkowego dla linii żeglugowej i wiele kontenerów może zostać zagrożonych. Dlatego może zostać podjęta decyzja o całkowitym pominięciu kolejnego portu Y poprzedzającego główny węzeł, aby nadrobić opóźnienie. Oznacza to, że ładunek, który planowano załadować w porcie X a rozładować w porcie Y będzie teraz ładowany na następny rejs. Zatem blank sailing w tym przypadku dotyczy porty Y.

Inne przyczyny opóźnień:

-> Pilne naprawy, które można wykonać tylko w określonym porcie
-> Z jakiegoś powodu statek musi zostać wynajęty
-> W porcie występuje poważne opóźnienie z powodu strajku lub zamknięcia portu

Powyższe przyczyny zdarzają się bardzo rzadko i nie są zależne od armatorów.

Czym innym są jednak planowane z góry przestoje, które są wręcz zalecane ze względów ekonomicznych. Celem takiego zabiegu jest zmniejszenie przepustowości na niektórych liniach handlowych i usługach.

Jakiś czas temu przewoźnicy z regionu Pacyfiku musieli anulować kilka rejsów, aby zmniejszyć przepustowość jednostek kontenerowych na wschód z powodu gwałtownego spadku popytu spowodowanego przez Chiński Nowy Rok.

Jak się bronić przed blank sailingiem ? Czy jest rozwiązanie ? Czy można tego uniknąć ?

Niestety nie istnieje jedno złote rozwiązanie na tego typu praktyki, ponieważ jest to spowodowane dynamiką rynku, która wpływa na podaż i popyt, na przestrzeń na statkach. W większości przypadków blank sailing jest złem koniecznym, którego pozytywny efekt dopiero widzimy w późniejszym czasie.

 Jedynym rozsądnym podejście armatorów jest ogłaszanie blank sialingów na bardzo wczesnych etapach, kiedy takie decyzje są podejmowane.

Dzięki temu załadowcy, agenci, firmy spedycyjne i wreszcie finalni odbiorcy będą mogli bez zbędnego zaskoczenia przygotować się do dostawy towaru w czasie kiedy będzie ona faktycznie i realnie zrealizowana

You may also like

Leave a Comment