Konkurowanie łańcuchem dostaw

27 kwiecień by admin

Konkurowanie łańcuchem dostaw

Jakie są cele działalności logistycznej ? Pierwsze odpowiedź jaka się nasuwa to zysk, jak w każdym przedsiębiorstwie. Ale logistyka ma szerokie funkcje i cele do zrealizowania. Ma być na czas, szybko i najlepiej tanio. Brzmi znajomo ?

Czy da się te 3 zależności spełnić w jednym czasie ?
Niestety nie, zawsze będzie brakowało tej jednej.

Jak będzie coś szybko i tanio – to jakość produktu będzie mniejsza

Jak będzie szybko i dobrze – to zapłacimy drożej

Jak będzie tanio i dobrze – czyli to czego chyba każdy oczekuje od usługi czy produktu – to niestety będzie trzeba na taki efekt poczekać dłużej.

W logistyce taka zasada trzech zobrazowana jest za pomocą tzw. Gwiazdy Mercedesa , która jest jedną z metod konkurowania łańcuchem dostaw – jest to metoda twarda.

Gwiazda Mercedesa

Drugą metodą jest dla równowagi metoda miękka – czyli dbanie o wizerunek i obsługę klienta.

Możemy dodatkowo skupić się na kontroli procesów i radzić sobie z niepewnością branży, rynku, sytuacji firmy.

Zatem podsumowując -> celem działalności logistycznej jest zminimalizowanie kosztów fizycznej dystrybucji towarów odpowiednio jednak do żądanego poziomu usług z jednoczesnym zwiększeniem zysku przedsiębiorstwa dzięki poprawie jakości produktu logistycznego.

No dobrze a skąd będziemy wiedzieć czy stosowane metody dają efekt ? Przydałyby się jakiś narzędzia pomiaru. Zaproponuję wskaźniki i mierniki.

Na egzaminie z miernictwa, zdaje się że na 3 roku studiów, miałam pytanie czym się różni miernik od wskaźnika? Ojjj ciężki to był przedmiot a egzamin poprawiało wielu przez to jedno pytanie 🙂

Otóż wskaźnik jak z samej nazwy wynika wskazuje jakąś wartość, liczbę względną wyrażająca wzajemny stosunek pewnych wielkości statystycznych.

Natomiast miernik jest liczbą, która charakteryzuje pewne zjawisko, dając jego miarę, dzięki czemu możemy je porównać z innymi zjawiskami. Dokładniej jest kategorią ekonomiczną, która odzwierciedla zdarzenia i fakty z zakresu zarządzania/gospodarowania przedsiębiorstwem w jego otoczeniu.

Jak już wiemy jak ocenić poziom naszej konkurencyjności, czy wprowadzone metody dają efekt – to tak naprawdę po co nam to wiedzieć ? Wyróżniamy się na rynku, mamy dobre opinie klientów, jest ich co raz więcej – żyć nie umierać.

W jakim celu dokonujemy pomiaru procesów ?
Wyróżnić możemy 5 głównych celów:

  1. Zarządzanie operacyjne
  2. Identyfikacja tzw. „wąskich gardeł”
  3. Zarządzanie strategiczne i reengineering
  4. Wyznaczanie celów managerskich i systemów motywacyjnych
  5. Benchmarking

Pamiętajcie – aby pomiary były poprawnie przeprowadzone trzeba stosować się do kliku zasad :

Adekwatność
Aktualność
Istotność
Dokładność
Rozległość
Kompletność

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *